Kysymykset rekisteröitymisestä ja kirjautumisesta

Ohessa vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka liittyvät Kuntarekryyn rekisteröitymiseen ja kirjautumiseen.

1. Miten luon itselleni käyttäjätunnuksen, kun teen työhakemuksen Kuntarekryssä ensimmäistä kertaa?

2. Mistä voin kirjautua järjestelmään, kun minulla on jo käyttäjätunnus?

3. Olen unohtanut käyttäjätunnukseni, mitä teen?

4. Miksi en saa sähköpostiini uutta salasanaa, kun tilasin sellaisen itselleni?

5. Miksi rekisteröityminen ei onnistu, vaan saan tiedon, että käyttäjätunnus on jo varattu?

6. Olen jättänyt aikaisemmin hakemuksia, mutta nyt tietojani ei löydy omasta profiilistani?

7. Mitä tietoja hakijasta tallentuu Kuntarekryyn?

8. Miten voin poistaa omat tietoni Kuntarekrystä?

 

1. Miten luon itselleni käyttäjätunnuksen, kun teen työhakemuksen Kuntarekryssä ensimmäistä kertaa?

Järjestelmään voit rekisteröityä Kuntarekry.fi -sivujen Työnhakijalle-valikossa olevasta Rekisteröidy-painikkeesta, tai minkä tahansa työpaikkailmoituksen Hae työpaikkaa -painikkeesta avautuvassa Kirjaudu hakemukseen -näkymässä kohdassa Uusi hakija. Rekisteröidy-ikkunassa pääset tekemään itsellesi käyttäjätunnuksen ja salasanan. Käyttäjätunnus ja salasana voivat olla mitä vain merkkiyhdistelmiä. Salasanan minimimerkkimäärävaatimus on 8 merkkiä. 

Rekisteröityäksesi työnhakijaksi syötä kenttiin etu- ja sukunimesi ja sähköpostiosoitteesi sekä lisäksi haluamasi käyttäjätunnus ja salasana kahteen kertaan. Lisäksi sinun tulee hyväksyä palvelun käyttöehdot. Talleta käyttäjätunnus ja salasana itsellesi muistiin myöhempää käyttöä varten.

2. Mistä voin kirjautua järjestelmään, kun minulla on jo käyttäjätunnus?

Järjestelmään voit kirjautua Kuntarekry.fi -etusivun ylälaidassa olevasta Työnhakijan kirjautuminen -painikkeesta, Työnhakijalle-valikon Kirjaudu-painikkeesta tai minkä tahansa työpaikkailmoituksen Hae työpaikkaa -painikkeesta.

3. Olen unohtanut käyttäjätunnukseni, mitä teen?

Unohditko salasanan -toiminto on Kirjaudu -ikkunan yhteydessä.

Kirjoita salasanan lähetys -kenttään käyttäjätunnuksesi TAI sähköpostiosoitteesi, jonka olet tallentanut hakulomakkeelle / omaan profiiliisi. Järjestelmä lähettää sinulle linkin siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka olet ilmoittanut hakulomakkeella / omassa profiilissasi. Klikkaamalla linkkiä saat näkyviin käyttäjätunnuksesi ja voit muuttaa uuden salasanasi.

Jos et muista käyttäjätunnusta eikä sinulla ole käytössä enää sitä sähköpostiosoitetta, jonka olet aiemmin tallentanut hakulomakkeelle / omaan profiiliisi, ole yhteydessä siihen työnantajaan, jonka työpaikkaa olet hakenut tai Kuntarekryyn tukipyynto@kuntarekry.fi

4. Miksi en saa sähköpostiini uutta salasanaa, kun tilasin sellaisen itselleni?

Järjestelmä lähettää salasanan linkin vain siihen samaan osoitteeseen, jonka olet ilmoittanut työhakemuksesi yhteystiedoissa tai rekisteröityessäsi Kuntarekryn käyttäjäksi.

Kannattaa tarkistaa myös sähköpostisi roskapostikansio. Monet sähköpostipalvelut käsittelevät myös asiallisia viestejä roskapostina, etenkin jos viestit on lähetty automaattisena palveluna jostakin järjestelmästä.

Et saa uutta salasanaa sähköpostiisi, jos et ole käyttänyt käyttäjätunnustasi kahteen vuoteen, sillä käyttäjätunnuksesi ja tietosi poistetaan automaattisesti järjestelmästä henkilötietolain (523/99) 10 § ja arkistotietolain 831/1994 8 §:n mukaisesti.

Jos et ole tallettanut yhteenkään hakemukseesi yhteystietoihisi tai omaan profiiliisi sähköpostiosoitetta, et voi tilata itsellesi uutta salasanaa. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee olla yhteydessä työnantajaan, jonka työpaikkaa olet hakenut, tai Kuntarekryyn tukipyynto@kuntarekry.fi On mahdollista, että sinun täytyy rekisteröityä uudelleen uudella käyttäjätunnuksella, jolloin et näe aiempien hakemustesi tietoja uudella käyttäjätunnuksellasi.

5. Miksi rekisteröityminen ei onnistu, vaan saan tiedon, että käyttäjätunnus on jo varattu?

Olet ehkä jo rekisteröitynyt aiemmin samalla käyttäjätunnuksella, ja se on siksi jo käytössä. Samaa käyttäjätunnusta ei voi rekisteröidä kahteen kertaan, ei myöskään siinä tapauksessa, vaikka käyttäjätunnus olisi vanhentuneena suljettu. 

Käyttäjätunnus, jonka haluat itsellesi, voi olla myös jonkun muun työnhakijan käytössä. Tällaisissa tilanteissa sinun tulee keksiä jokin muu käyttäjätunnus itsellesi. Kirjoita itsellesi muistiin käyttäjätunnus ja salasana, jonka itsellesi luot.

6. Olen jättänyt aikaisemmin hakemuksia, mutta nyt tietojani ei löydy omasta profiilistani?

Jos sinulla ei ole tietoja omassa profiilissasi, et ole niitä sinne tallentanut. Kuntarekryyn on mahdollista tallentaa työkokemus- ja tutkintotietojaan omaan profiiliin, vaikka ei juuri sillä hetkellä ole hakemassa tiettyä työpaikkaa. Omaan profiiliin voi kopioida tiedot myös jo jostakin lähetetystä hakemuksesta, avaamalla ko. hakemus ja klikkaamalla Kopioi profiiliksi -nappulaa. Omaan profiiliin talletettuja tietoja voi kopioida uusille hakemuksille, jos olet valinnut omassa profiilissa Profiilini tiedot voidaan kopioida pohjaksi uusiin hakemuksiini.

Uuteen hakulomakkeeseen on mahdollista kopioida tiedot joko omasta profiilista tai viimeisimmältä lähetetyltä hakulomakkeelta. Huomioithan, että tiedot eivät siirry omasta profiilista sijaisrekrytoinnin hakulomakkeelle. 

 

7. Mitä tietoja hakijasta tallentuu Kuntarekryyn?

Rekrytointijärjestelmään tallentuu työnhakijan tietoja riippuen siitä, mitä tietoja työnantaja kohdennetuissa rekrytoinneissa hakulomakkeella kysyy ja mitä tietoja työnhakija itsestään tallentaa.

Työnhakijana voit tallentaa Omaan profiiliisi, Avoin hakemus kuntiin ja Hakemus keikkatöihin -hakulomakkeille seuraavat tiedot itsestäsi: nimi, yhteystiedot, työkokemus, suoritetut tutkinnot, lisä- ja täydennyskoulutus, osaamiset, kunnat, organisaatiot ja tehtäväalueet, joista olet kiinnostunut, mahdollinen liitetiedosto, määrittämäsi hakemuksen säilytysaika sekä käytettävyystiedot, mikäli ilmoittaudut keikkalaiseksi. Myös vapaaseen tekstikenttään kirjatut tiedot tallentuvat.

Henkilötietolain mukaan sinulla on oikeus tarkistaa järjestelmään tallennetut, itseäsi koskevat tiedot. Osoita asiaa koskevat pyynnöt rekisterinpitäjänä toimivalle työnantajalle, jolle työhakemus on osoitettu. Työnhakijan tietojen rekisterinpitäjä on se kunta ja/tai organisaatio, jonka rekrytointiin olet jättänyt hakemuksesi ja/tai kunta ja/tai organisaatio, johon olet osoittanut kiinnostuksesi.

Kuntarekry ei koskaan luovuta työnhakijoiden henkilötietoja suoramainontaa, suoramarkkinointia, etämyyntiä, markkina- tai mielipidetutkimusta tai henkilömatrikkeleita varten.

Tutustu Kuntarekryn tietosuojaselosteeseen!

8. Miten voin poistaa omat tietoni Kuntarekrystä?

Työnhakija voi pyytää henkilötietojensa poistamista Kuntarekry-järjestelmästä.

Viranomaistyönantajilla on tietyt velvoitteet työhakemusten säilyttämiseksi. Tästä syystä työnhakijalla ei ole käytössään toimintoa, jolla hän voisi poistaa itse omat tietonsa järjestelmästä.

Syrjintälain mukaan työnhakijalla on oikeus valittaa rekrytointipäätöksestä 1 vuoden ajan. Tästä syystä tietosuojavaltuutettu suosittelee työnantajia säilyttämään hakemuksia 2 vuotta, ellei muusta syystä ole tarpeellista säilyttää pidempään. Jos hakija pyytää, että hänen tietonsa poistetaan tänä valitusaikana, hän samalla luopuu valitusoikeudestaan. (Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 206/1995 ja A 773/1998)

Viranomaistyönantajien on arkistoitava valittujen työnhakijoiden hakemukset toistaiseksi (Arkistolaitoksen päätös 3.9.2001 KA 158/43/01).

Toimintaohje tietojen poistamiseksi Kuntarekry-järjestelmästä

Pyydä tietojesi poistamista kirjallisesti kaikilta työnantajilta joiden työpaikkoja olet hakenut.
Erittele pyynnössäsi, mitä tietoja pyydät poistettavaksi (esim. ”kaikkia tietojani”) ja mistä tietojärjestelmästä (Kuntarekry).

Työnantajan annettua suostumuksensa tietojesi poistoon, se toimittaa asian toteutettavaksi FCG Talent Oy:öön.

Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä

Lisätietoja ja lomakemalleja löydät Tietosuojavaltuutetun toimiston sivuilta www.tietosuoja.fi

Lue myös Kuntarekryn tietosuojaseloste.

Palvelun käyttöehdot ovat luettavissa myös sekä rekisteröitymisen yhteydessä että rekisteröitymisen jälkeen hakijan työpöytänäkymän oikeassa yläkulmassa.