Kysymykset rekisteröitymisestä ja kirjautumisesta

Ohessa vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka liittyvät Kuntarekryyn rekisteröitymiseen ja kirjautumiseen.

1. Miten luon itselleni käyttäjätunnuksen, kun teen työhakemuksen Kuntarekryssä ensimmäistä kertaa?

2. Mistä voin kirjautua järjestelmään, kun minulla on jo käyttäjätunnus?

3. Olen unohtanut käyttäjätunnukseni, mitä teen?

4. Miksi en saa sähköpostiini uutta salasanaa, kun tilasin sellaisen itselleni?

5. Miksi rekisteröityminen ei onnistu, vaan saan tiedon, että käyttäjätunnus on jo varattu?

6. Olen jättänyt aikaisemmin hakemuksia, mutta nyt tietojani ei löydy omasta profiilistani?

7. Mitä tietoja hakijasta tallentuu Kuntarekryyn?

8. Miten voin poistaa omat tietoni Kuntarekrystä?

 

1. Miten luon itselleni käyttäjätunnuksen, kun teen työhakemuksen Kuntarekryssä ensimmäistä kertaa?

Järjestelmään voit rekisteröityä Kuntarekry.fi -sivujen Työnhakijalle-valikossa olevasta Rekisteröidy-painikkeesta, tai minkä tahansa työpaikkailmoituksen Hae työpaikkaa -painikkeella.

Valitse työpaikkahakemuksen Hae työpaikkaa -painikkeesta avautuvassa Kirjaudu hakemukseen -näkymässä kohta Uusi hakija. Rekisteröidy-ikkunassa pääset tekemään itsellesi käyttäjätunnuksen ja salasanan. Käyttäjätunnus voi olla mikä vain merkkiyhdistelmä.

Rekisteröityäksesi työnhakijaksi syötä kenttiin etu- ja sukunimesi ja sähköpostiosoitteesi sekä lisäksi haluamasi käyttäjätunnus ja salasana kahteen kertaan. Lisäksi sinun tulee hyväksyä palvelun käyttöehdot. Talleta käyttäjätunnus ja salasana itsellesi muistiin myöhempää käyttöä varten.

2. Mistä voin kirjautua järjestelmään, kun minulla on jo käyttäjätunnus?

Järjestelmään voit kirjautua Kuntarekry.fi -sivujen Työnhakijalle-valikon Kirjaudu-painikkeesta, tai minkä tahansa työpaikkailmoituksen Hae työpaikkaa -painikkeesta.

3. Olen unohtanut käyttäjätunnukseni, mitä teen?

Saat käyttäjätunnuksen ja siihen uuden salasanan Kirjaudu/Hae työpaikkaa -painikkeen takaa avautuvan Unohditko salasanan -toiminnon avulla. Unohditko salasanan -toiminto on Kirjaudu -ikkunan yhteydessä.

Kirjoita käyttäjätunnuksesi tai hakulomakkeella käyttämäsi sähköpostiosoite kenttään. Lähetämme sinulle uuden salasanan siihen osoitteeseen, jonka olet ilmoittanut hakulomakkeella/omassa profiilissasi.

Jos et muista käyttäjätunnusta tai salasanaa eikä sinulla ole käytössä enää sitä sähköpostiosoitetta, jonka olet tallentanut aiemmin Kuntarekryssä lähettämääsi hakulomakkeeseen tai et ole tallentanut sähköpostiosoitetta ollenkaan hakulomakkeelle, ole yhteydessä siihen työnantajaan, jonka työpaikkaa olet hakenut, tai Kuntarekryyn tukipyynto@kuntarekry.fi

4. Miksi en saa sähköpostiini uutta salasanaa, kun tilasin sellaisen itselleni?

Järjestelmä lähettää uuden salasanan vain siihen samaan osoitteeseen, jonka olet ilmoittanut työhakemuksesi yhteystiedoissa tai rekisteröityessäsi Kuntarekryn käyttäjäksi.

Kannattaa tarkistaa myös sähköpostisi roskapostikansio. Monet sähköpostipalvelut käsittelevät myös asiallisia viestejä roskapostina, etenkin jos viestit on lähetty automaattisena palveluna jostakin järjestelmästä.

Et saa uutta salasanaa sähköpostiisi, jos et ole käyttänyt käyttäjätunnustasi kahteen vuoteen, sillä käyttäjätunnuksesi ja tietosi poistetaan automaattisesti järjestelmästä henkilötietolain (523/99) 10 § ja arkistotietolain 831/1994 8 §:n mukaisesti.

Jos et ole tallettanut yhteenkään hakemukseesi yhteystietoihisi tai omaan profiiliisi sähköpostiosoitetta, et voi tilata itsellesi uutta salasanaa. Tällaisessa tilanteessa sinun tulee olla yhteydessä työnantajaan jonka työpaikkaa olet hakenut, tai Kuntarekryyn tukipyynto@kuntarekry.fi On mahdollista, että sinun täytyy rekisteröityä uudelleen uudella käyttäjätunnuksella, jolloin et näe aiempien hakemustesi tietoja uudella käyttäjätunnuksellasi.

5. Miksi rekisteröityminen ei onnistu, vaan saan tiedon, että käyttäjätunnus on jo varattu?

Olet ehkä jo rekisteröitynyt aiemmin samalla käyttäjätunnuksella, ja se on siksi jo käytössä.

Käyttäjätunnus, jonka haluat itsellesi, voi olla myös jonkun muun työnhakijan käytössä. Keksi jokin muu käyttäjätunnus itsellesi. Vinkki: voit lisätä haluamaasi käyttäjätunnukseen numeron, niin se on helppo muistaa. Kirjoita kuitenkin itsellesi muistiin käyttäjätunnus ja salasana jonka itsellesi luot.

6. Olen jättänyt aikaisemmin hakemuksia, mutta nyt tietojani ei löydy omasta profiilistani?

Päivitimme keväällä 2015 hakijaportaaliin uuden version jossa tuli mahdolliseksi luoda Kuntarekryyn oma profiili. Nyt on mahdollista täydentää omaan profiiliin esimerkiksi työkokemustietojaan, vaikka ei juuri sillä hetkellä ole hakemassa tiettyä työpaikkaa. Tätä ei aiemmin voinut tehdä, koska tiedot tallennettiin hakulomakkeille.

Vanhoja tallentamiasi tietoja ei ole poistettu päivityksen yhteydessä. Tiedot näkyvät, kun avaat sivun yläosasta ”Hakemukseni” otsakkeen alta hakemuksesi.  Oma profiilisi on tyhjä, jos et ole syöttänyt/kopioinut sinne tietoja huhtikuun 2015 jälkeen.

Kun menet viimeisimmälle hakulomakkeellesi (katso omista tiedoista kohta ”Hakemukseni”), jossa nuo kaikki tietosi ovat, voit siellä käyttää profiiliin kopioimista. Tällöin nuo tiedot kopioituvat profiiliisi ja voit hyödyntää/päivittää niitä jatkossa profiilisi kautta.

Uuteen hakulomakkeeseen on mahdollista kopioida tiedot joko omasta profiilista tai viimeisimmältä lähettämältäsi hakulomakkeelta.

7. Mitä tietoja hakijasta tallentuu Kuntarekryyn?

Rekrytointijärjestelmään tallentuu työnhakijan tietoja riippuen siitä, mitä tietoja työnantaja kohdennetuissa rekrytoinneissa hakulomakkeella kysyy ja mitä tietoja työnhakija itsestään tallentaa.

Työnhakijana voit tallentaa Omaan profiiliisi, Avoin hakemus kuntiin ja Hakemus keikkatöihin -hakulomakkeille seuraavat tiedot itsestäsi: nimi, yhteystiedot, työkokemus, suoritetut tutkinnot, lisä- ja täydennyskoulutus, osaamiset, kunnat, organisaatiot ja tehtäväalueet, joista olet kiinnostunut, mahdollinen liitetiedosto, määrittämäsi hakemuksen säilytysaika sekä käytettävyystiedot, mikäli ilmoittaudut keikkalaiseksi. Myös vapaaseen tekstikenttään kirjatut tiedot tallentuvat.

Henkilötietolain mukaan sinulla on oikeus tarkistaa järjestelmään tallennetut, itseäsi koskevat tiedot. Osoita asiaa koskevat pyynnöt rekisterinpitäjänä toimivalle työnantajalle, jolle työhakemus on osoitettu. Työnhakijan tietojen rekisterinpitäjä on se kunta ja/tai organisaatio, jonka rekrytointiin olet jättänyt hakemuksesi ja/tai kunta ja/tai organisaatio, johon olet osoittanut kiinnostuksesi.

Kuntarekry ei koskaan luovuta työnhakijoiden henkilötietoja suoramainontaa, suoramarkkinointia, etämyyntiä, markkina- tai mielipidetutkimusta tai henkilömatrikkeleita varten.

Tutustu Kuntarekryn rekisteriselosteeseen!

8. Miten voin poistaa omat tietoni Kuntarekrystä?

Työnhakija voi pyytää henkilötietojensa poistamista Kuntarekry-järjestelmästä.

Viranomaistyönantajilla on tietyt velvoitteet työhakemusten säilyttämiseksi. Tästä syystä työnhakijalla ei ole käytössään toimintoa, jolla hän voisi poistaa itse omat tietonsa järjestelmästä.

Syrjintälain mukaan työnhakijalla on oikeus valittaa rekrytointipäätöksestä 1 vuoden ajan. Tästä syystä tietosuojavaltuutettu suosittelee työnantajia säilyttämään hakemuksia 2 vuotta, ellei muusta syystä ole tarpeellista säilyttää pidempään. Jos hakija pyytää, että hänen tietonsa poistetaan tänä valitusaikana, hän samalla luopuu valitusoikeudestaan. (Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 206/1995 ja A 773/1998)

Viranomaistyönantajien on arkistoitava valittujen työnhakijoiden hakemukset toistaiseksi (Arkistolaitoksen päätös 3.9.2001 KA 158/43/01).

Toimintaohje tietojen poistamiseksi Kuntarekry-järjestelmästä

Pyydä tietojesi poistamista kirjallisesti kaikilta työnantajilta joiden työpaikkoja olet hakenut.
Erittele pyynnössäsi, mitä tietoja pyydät poistettavaksi (esim. ”kaikkia tietojani”) ja mistä tietojärjestelmästä (Kuntarekry).

Työnantajan annettua suostumuksensa tietojesi poistoon, se toimittaa asian toteutettavaksi FCG Kuntarekry Oy:öön.

Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä

Lisätietoja ja lomakemalleja löydät Tietosuojavaltuutetun toimiston sivuilta www.tietosuoja.fi

Lue myös Kuntarekryn rekisteriseloste.

Palvelun käyttöehdot ovat luettavissa myös sekä rekisteröitymisen yhteydessä että rekisteröitymisen jälkeen hakijan työpöytänäkymän oikeassa yläkulmassa.