Erilaiset uudet teknologiat ovat jo pitkään vaikuttaneet työelämässä erityisesti rutiininomaisiin toimintoihin. Viimeisimpänä tekoäly on alkanut muovaamaan erityisesti tietotyön tekemisen tapoja.
Millaisia vaikutuksia jatkuvalla teknologisella kehityksellä on ollut ja tulee olemaan työelämässä, erityisesti kunta- ja hyvinvointisektorilla? Tässä artikkelissa käymme lyhyesti läpi Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n selvitystä asiasta ja pohdimme sen vaikutuksia.
Jatkuvaa seurantaa
Kunta- ja hyvinvointialan työmarkkinaosapuolet ovat seuranneet työn murrosta yhdessä jo vuodesta 2019 alkaen. Ensimmäiset tulokset viimeisimmältä, vuoden 2023 laajalta selvityskierrokselta ovat valmistuneet ja lisää julkaistaan kevään ja kesän 2024 aikana, toimiala ja aihe kerrallaan. Ensimmäiset raportit koskevat kirjastoalaa sekä hallinto- ja toimistotyötä.
Muutos saatetaan usein kokea haastavana, mutta viimeisimmällä seurantakierroksella vastaajilta kysyttiin myös myönteisiä kokemuksia liittyen työn murrokseen eri ammattialoilla. Ilahduttavasti vastaukset luovat myös innostavaa kuvaa työelämän kehityskulusta, kun rutiinitehtävistä vapautuminen antaa enemmän aikaa esimerkiksi asiakaspalvelu- ja kehittämistyölle.
Voit tutustua tarkemmin seurannan tuloksiin täällä
Muutoksessa mukana
Vaikka kunnissa ja hyvinvointialueilla työskennellään monien ns. perinteisten ammattien, kuten hoitoalan ja kasvatuksen parissa, näkyvät ajan muutokset ja teknologinen kehitys myös siellä. Automatisointia on tapahtunut jo pitkään tietyissä rutiinitehtävissä mm. toimisto- ja hallintotyössä – esimerkiksi kirjastoissa on jo pitkään ollut käytössä lainaus- ja palautusautomaatteja. Myös opettajan, lastenhoitajan, lääkärin, IT-tukihenkilön ja kiinteistönhoitajan työtehtäviä voi tietyin vaihtelevin osin automatisoida arjen helpottamiseksi, mutta työn luonne vaatii ihmisen kohtaamaan ihmisen, teknologian tai ympäristön jatkossakin.
Ihmisen tekemä työ koostuukin yhä enemmän esimerkiksi hallinnollisessa työssä kokonaisuuksien hallinnasta ja ongelmanratkaisusta sekä asiakaspalvelutyössä asiakkaiden yksilöllisestä opastamisesta. Nämä ovat toimintoja, joihin tekoäly ei (vielä) pysty, sillä ne vaativat tulkintaa, vuorovaikutusta ja päättelykykyä huomioiden kaikki inhimilliset, kokonaisuuteen vaikuttavat tekijät. Toki automatisointia tapahtuu myös ihmisten välisen yhteistyön tavoissa, mikä näkyy esimerkiksi tapaamiskäytänteissä ja projektienhallinnan menetelmissä.
Muutoksessa mukana pysymiseksi tulisi työnantajien ja henkilöstön KT:n asiantuntijan mukaan kehittää uusia toimintatapoja ja sellaista osaamista, jota ns. uusi normaali aina vaatii. Tämä on hyvä myös työnhakijoiden ja opiskelijoiden huomioida – millaista osaamista potentiaalinen työnantaja kaipaa esimerkiksi muutaman vuoden päästä? Miten voin varmistaa, että osaamiseni on ajantasaista? Yksi hyvä keino on tutustua esimerkiksi KT:n ja muiden vastaavien työelämätoimijoiden tutkimuksiin ja julkaisuihin työn murroksesta.
Vinkkejä tekoälyn hyödyntämiseen työnhaussa löydät täältä.