12.5.2023 14:19
Juulia työskentelee Sulkavan yläkoulussa ja lukiossa opettajana. Lukion puolella Juulia opettaa matematiikka ja yläkoulussa matematiikan lisäksi myös fysiikkaa ja kemiaa. Hän toimii opettajana kaikille yläkoulun oppilaille. Yläkoululla oppilaita on keskimäärin 12 per luokka ja kaiken kaikkiaan noin 50. Lukion puolella Juulialla on tällä hetkellä noin kymmenisen oppilasta 1. ja 3. vuoden oppilaista. Työpäivät koostuvat opetuksesta, opetuksen ja kokeiden suunnittelusta, välituntivalvonnoista ja tietysti opettajanhuoneessa hengailusta. Työt Sulkavalla Juulia on aloittanut tänä syksynä.
Pienen paikkakunnan koulu houkutteli Sulkavalle
Juulia on kotoisin Juvalta ja tätä kautta Sulkava on entuudestaan tuttu paikka. Hän asui ja opiskeli Tampereella useamman vuoden ajan, mutta palasi takaisin kotiseuduille. Sulkavalle houkutteli pienen paikkakunnan koulu, jota Juulia on myös itse tottunut käymään nuoruudessa Juvalla. Sulkavalla opetusta on mahdollista tehdä samaan aikaan yläasteella ja lukiossa, joka taas ei välttämättä isommilla paikkakunnilla ole mahdollista. Pienen oppilaitoksen ja paikkakunnan yhteisöllisyys oli myös ehdoton plussa, kun Juulia muutti Tampereelta Sulkavalle.
- Ensimmäisenä Sulkavalla muuttaessani tuli esiin ihmisten ystävällisyys ja auttavaisuus. Asuntoa etsiessäni sain hyvin vinkkejä ja apuja sopivan asunnon löytämiseen. Suuremmilla paikkakunnilla ihmiset ovat anonyymejä toisilleen. Sulkavalla kaikki tuntevat toisensa ja muita autetaan mielellään, Juulia kertoo.
Savolainen työilmapiiri
Millainen työilmapiiri teillä on työyhteisössä?
- Tosi Savolainen ilmapiiri, kollegat ovat leppoisia. Alusta asti kaikki ovat olleet työyhteisössämme auttavaisia ja aina on saanut kysyä heti apuja tarpeen mukaan, vaikka kaikki pitääkin niitä omia tunteja. Työyhteisöön on ollut todella helppo tulla mukaan, eikä ole ollut mitään konflikteja. Tuntuu että on päässyt helposti osaksi tätä työyhteisöä, vaikka onkin uusi, Juulia summaa.
Erilainen koulutustausta vahvuutena opettajan työssä
Koulutukseltaan Juulia on diplomi-insinööri. Koulutus on antanut hieman erilaisen näkökulman opettamiseen ja Juulia kokee, että se on hänen vahvuus opettajan työssä.
- Kun mainitsen, että olen diplomi-insinööri, niin perinteinen kommentti siihen on ”miksi opetat?”. Se on tosi ärsyttävä kommentti ja kertoo jotain opettajan työn arvostuksesta. Opettajan työ nähdään jotenkin alempi arvoisena, kuin perinteisemmät diplomi-insinöörin ammatit. Itse näen että diplomi-insinöörin koulutus antaa erilaisen pohjan opettaa. Minulla on aika selkeä näkemys siitä mihin matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa tarvitaan, vaikkapa insinöörin työssä. Näen selkeästi mielessä käytännöllisyyden näkökulman työelämässä ja yhteiskunnassa, se on tosi positiivinen asia, hän kertoo.
Juulian työ lähivuosilta on ollut hyvin opetuspainotteista. Tampereella hän teki muutaman pidemmän sijaisuuden, ja lisäksi Juulia on työskennellyt pari vuotta Tampereen yliopistossa muun muassa opettajana matematiikan kurssien parissa.
- Yliopistossa opettaminen poikkeaa paljon verrattuna esimerkiksi yläkoulussa opettamiseen. Vuodet yliopistossa valmensivat kuitenkin hyvin kohtaamaan erilaiset oppilaat ja sain konkreettisia vinkkejä oppilaiden ohjaamiseen. Lisäksi tein oppimateriaaleja lukion kursseille. Tästä on ollut hyötyä nykyiseen työnkuvaani.