Kysymyksiä työnhausta Kuntarekry.fi:llä

Ohessa vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka liittyvät Kuntarekry.fi -sivuston käyttöön työnhakutilanteessa.

1. Kuinka haen avoimia työpaikkoja vain tietyltä alueelta?

2. Tarvitseeko jokaiseen hakemukseen täyttää kaikki tiedot aina uudestaan?

3. Voiko työhakemuksiin lisätä liitteitä?

4. Voiko sähköistä hakemusta mitenkään personoida?

5. Mistä tiedän, että työhakemukseni on mennyt perille työnantajalle?

6. Huomioidaanko avoin hakemukseni automaattisesti rekrytoinneissa?

7. Miksei Kuntarekry.fi -palvelu toimi selaimellani?

 

1. Kuinka haen avoimia työpaikkoja vain tietyltä alueelta?

Kirjoita kunta- tai maakunta-hakukenttään sen kunnan tai maakunnan nimi (tai alkuosa nimestä), jonka avoimia paikkoja haluat tarkastella. Valitse sen jälkeen klikkaamalla oikea kunta kentän alapuolelle avautuvasta listasta. Voit valita yhteen hakuun useita eri kuntia.

2. Tarvitseeko jokaiseen hakemukseen täyttää kaikki tiedot aina uudestaan?

Ei tarvitse.  Aikaisempien tietojen hyödyntäminen on mahdollista, kun kirjaudut järjestelmään samoilla tunnuksilla, jotka olet aiemmin luonut itsellesi. Kun omat tiedot on täytetty kerran mille tahansa Kuntarekryn hakulomakkeelle tai omaan profiiliin, tiedot tallentuvat automaattisesti ja ovat näin valmiina käytettävissäsi myös seuraavia hakuja varten. Uutta hakemusta tehdessäsi voit valita kopioitko uudelle hakulomakkeelle tiedot omasta profiilista tai edellisestä hakemuksesta. Voit päivittää uudelle hakulomakkeelle aiemmin antamiasi tietoja ja täyttää ne kohdat, joita aiemmin ei ole kysytty.

Kaikkien tietojen ei kuitenkaan kuulu kopioitua hakulomakkeelta toiselle. Tällaisia ovat esim. työpaikkakohtaiset kysymykset, kuten vapaamuotoinen hakemuksesi tehtävään, joilla työnantaja haluaa kysyä sinulta juuri nimenomaiseen tehtävään liittyviä tietoja. Sen sijaan esim. perustiedot kopioituvat, kuten nimi- ja yhteystiedot sekä työkokemus- ja koulutustiedot.

HUOM! Pidä vain yhtä hakulomaketta auki kerrallaan selainikkunassa. Useamman hakulomakkeen samanaikainen käyttö aiheuttaa virhetilanteita, mm. hakuajan päättyminen saattaa viitata menneisyyteen. Siksi kannattaa tehdä aina hakemus loppuun asti valmiiksi ja lähettää se, ennen kuin alkaa tehdä uutta hakemusta toiseen tehtävään.

3. Voiko työhakemuksiin lisätä liitteitä?

Hakulomaketta laatiessaan työnantaja päättää itse, ottaako hän vastaan hakemuksen yhteydessä myös liitetiedostoja, kuten tutkintotodistuksia, vapaamuotoista ansioluetteloa tai valokuvaa. Tästä syystä liitetiedostojen lisääminen hakemukseen on toisinaan mahdollista, toisinaan ei.

Liitteen maksimikoko on 1 MB.

4. Voiko sähköistä hakemusta mitenkään personoida? 

Kyllä. Lähes jokaisessa hakulomakkeessa on avoin kenttä itsestä kertomista varten. Tärkeää on, että hakemus on täytetty huolellisesti ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Kirjoita vastaus sille varattuun kenttään, älä viittaa esimerkiksi edelliseen kohtaan tai liitteeseen.

5. Mistä tiedän, että työhakemukseni on mennyt perille työnantajalle?

Kun olet täyttänyt hakulomakkeen, hakemus lähetetään painikkeesta Lähetä hakemus. Tämän jälkeen avautuu näkymä, jossa lukee: Hakemuksen lähetys onnistui. Tämä on merkki siitä, että hakemus on työnantajan käytettävissä.

Näet myös aina lähetetyt hakemuksesi kohdassa "Hakemukseni"

6. Huomioidaanko avoin hakemukseni automaattisesti rekrytoinneissa?

Kunnalliset työnantajat voivat käyttää joissakin tilanteissa myös avoimia työhakemuksia etsiessään työntekijöitä etenkin määräaikaisiin tehtäviin.

Jos jonkin työpaikan hakulomakkeella kysytään suostumustasi siihen, että hakemustasi saisi käyttää myös muissa rekrytoinneissa, sinun pitää olla aktiivinen myös muita työpaikkoja hakiessasi. Työnantajat eivät automaattisesti huomioi hakemustasi muissa rekrytoinneissa, vaikka olisit tällaisen suostumuksen antanut.

Ota siis aina yhteyttä työnantajaan, jos haluat, että avoin hakemuksesi huomioitaisiin jotakin tiettyä työpaikkaa täytettäessä.

7. Miksei Kuntarekry.fi -palvelu toimi selaimellani?

Kuntarekry-palvelun tuetut selaimet ovat Internet Explorer 10 ja sitä uudemmat versiot, Mozilla Firefox sekä Google Chrome ja Safari. Suosittelemme Kuntarekryn käyttöä näillä selaimilla.