Kesätyöntekijäsi kaipaa palautetta

Palautteen antaminen on olennainen osa onnistunutta kesätyökokemusta. Palaute vie asioita eteenpäin, tuo uusia näkökulmia ja auttaa kesätyöntekijää kehittymään. Hyvä palautekulttuuri rakentuu aina myönteisen palautteen kautta, vaikka kaikki palaute ei välttämättä olisikaan myönteistä.

Nuorimmat kesätyöntekijät kaipaavat palautetta työn sujumisesta lähes päivittäin. Palaute voi olla niinkin yksinkertaista kuin muutama, nopea lause suoritetusta työtehtävästä. Vanhemmille riittää viikoittainen kommentti. 

Perusteellinen palautehetki kannattaa varata kalenterista, samoin keskustelle sopiva rauhallinen paikka. Työjaksoon kannattaa sisällyttää yksi välikeskustelu ja toinen keskustelu työsuhteen päättyessä. 

Kun annat palautetta kokeneelle kesätyöntekijälle, käy läpi myös laajemmin työtehtävän merkitystä. Kysele myös tiimin kommentteja ja käy ne läpi työntekijän kanssa.

Välillä täytyy ottaa puheeksi myös työsuoritteet, jotka eivät ole tavoitteen mukaiset. Nuori on vasta oppimassa työelämätaitoja ja hän on todennäköisesti ensi kertaa tällaisessa tilanteessa. Aseta siis sanasi huolella ja pohtikaa yhdessä, mikä voisi olla selityksenä vaatimattomaan suoritukseen. Syy voi hyvin olla myös vajavaisessa ohjeistuksessa. Kerratkaa yhdessä, mitä työtehtävän hyvä hoito vaatii.

Tärkeää on, että myös kesätyöntekijällä itsellään on mahdollisuus antaa palautetta työtehtävistä, työyhteisöstä ja esimiestyöstä. Kuuntele tarkalla korvalla – moni ajatus on ehkä vielä keskeneräinen, mutta niistä voi olla hyötyä varsinkin tulevien kesätyöntekijöiden tehtävien suunnittelussa. 

Vinkki: anna kesätyöntekijöille mahdollisuus antaa palautetta myös anonyymisti. Esimerkiksi palauteboksit ja netin kautta vastattavat kyselyt ovat hyviä tapoja pyyttää palautetta.