Försökte du svara på ett erbjudande om tillfälligt jobb via mobilen, men kunde inte svara på sms:et?
I den här artikeln går vi igenom möjliga sms-relaterade problem vid mottagande av vikariat, och lösningar du kan prova för att åtgärda dem. Först följer allmänna instruktioner, därefter specifika situationer för iPhone och Android.
1. Jag kan inte skicka svar via sms
Här är några saker som kan lösa problemet med att skicka sms:
- Kontrollera att ditt abonnemang inte har en spärr för betalsamtal eller tjänstenummer. Om det finns en sådan spärr, begränsar den möjligheten att svara på meddelanden. Om till exempel abonnemanget nyligen har uppdaterats, kan denna funktion ha aktiverats i samband med uppdateringen.
- I dagens mobiltelefoner kan det även finnas en spärr för tjänstenummer i telefonens inställningar – kontrollera detta.
- En annan anledning kan vara att sms-minnet i telefonen är fullt, vilket kräver att gamla meddelanden raderas. Börja med att radera alla gamla meddelanden från Kuntarekry och numret 16183.
- Starta om telefonen.
- I meddelandeinställningarna kan det hända att meddelandecentrets nummer är fel. Detta nummer får du från din operatör.
- Det kan vara så att en systemuppdatering av telefonen saknas, vilket påverkar funktionaliteten.
- En lösning kan vara att byta till en annan sms-app än den du använder nu.
- Landsnumret +358 ska inte skrivas framför tjänstenumret. Numret att svara till är 16183. Ta bort landskoden i telefoninställningarna så att den inte läggs till automatiskt varje gång du skickar ett meddelande.
- Om du har två SIM-kort i din telefon, kontrollera att du skickar sms-svaret från samma nummer – alltså samma SIM-kort – som du tog emot sms:et på.
2. Jag kan inte svara på sms med iPhone
Detta problem förekommer i vissa iPhone-telefoner. Du kan lösa det så här:
- Radera först alla meddelanden som kommit från numret 16183. Svep konversationen med 16183 åt vänster i meddelandelistan, tryck på papperskorgen och bekräfta med "Radera".
- Töm papperskorgen. I övre vänstra hörnet i meddelandelistan, välj "Redigera" -> "Visa nyligen raderade". Välj 16183 och tryck på "Radera" längst ned till vänster. Det här steget är obligatoriskt.
Det räcker att göra detta en gång – därefter kan du svara på nya meddelanden även om du inte raderar gamla meddelanden mellan gångerna.
3. Jag kan inte svara på sms med Android
Det har förekommit problem med att svara på sms från Android-användare, särskilt de som använder Google Messages-appen. Meddelandena tas emot som vanligt, men när man försöker svara går meddelandet inte fram till det avsedda numret. Det beror på att Google Messages ofta automatiskt lägger till landskoden +358 eller riktnummer 01 framför numret, trots att det ser ut som om sms:et går till 16183. Det här är ett generellt problem för vissa sms-appar, och inte någonting som beror på Kuntarekry.
Här är instruktioner som kan hjälpa dig – särskilt om du använder Google Messages. Dessa tips kan även fungera för andra appar:
- Öppna appbutiken.
- Gå till "Mina appar" (t.ex. på OnePlus via profilbilden uppe till höger > "Hantera appar och enheter").
- Gå till "Tillgängliga uppdateringar" (på OnePlus visas detta som "Uppdateringar tillgängliga") och uppdatera "Operatörstjänster" om det finns en väntande uppdatering. I vissa fall räcker det med att uppdatera och starta om telefonen. Om det inte hjälper, gå vidare till nästa steg. Om operatörstjänster redan är uppdaterade, kan du hoppa över detta steg.
- Gå till "Senaste uppdateringar" (t.ex. via "Hantera appar/enheter > Underhåll") och avinstallera uppdateringarna för Google Messages genom att trycka på Google Messages och klicka på papperskorgen uppe till höger. Detta tar inte bort appen, utan bara den senaste uppdateringen där problemet kan ha uppstått.
- Radera sms-konversationen med numret 16183 från appen.
- Starta om telefonen.
Om detta inte fungerar, prova att byta sms-app. Exempelvis fungerar Textra SMS enligt rapporter mycket bra.
Kvarstår problemet?
Om inget av ovanstående hjälper, kan du kontakta: tuki@kuntarekry.fi.