I de flesta kommuner och städer finns medarbetare som har trivts hos sin arbetsgivare i flera decennier.
Vad får någon att stanna hos samma kommunala arbetsgivare under större delen av sitt arbetsliv? På den frågan svarar Annika Palmgren från Borgå stad och Sarianne Mäntylä från Helsingfors stad, genom att dela med sig av sina egna berättelser.
Vägen har varit lång
Annika Palmgren arbetar som rekryteringsspecialist på Borgå stads personalavdelning. Hon har haft sin nuvarande tjänst i över tio år, men hennes karriär hos staden började redan som ung sommarvikarie på daghem. Även Sarianne Mäntylä inledde sin karriär på Helsingfors stad med sommarjobb. I dag arbetar hon som specialsakkunnig på Helsingfors stads stadsstyrelsekanslis personalenhet, på enheten för personalförsörjning och arbetsgivarimage.
Sarianne
Sarianne steg för första gången in genom dörrarna till Helsingfors stads barnomsorgsverk redan som 14–15-åring. Första sommarjobbet blev en positiv upplevelse:
”Arbetsgemenskapen kändes trygg och jag fick en ’trevlig’ introduktion till arbetslivet. Dessutom fick jag tre jämnåriga kollegor som blev nära vänner – och som fortfarande är hjärtevänner med sina familjer i mitt liv”, berättar Sarianne.
Hennes nästan 40 år långa karriär inom kommunsektorn har innehållit många olika uppgifter, vilket passat hennes personlighet utmärkt:
”En fördel med en stor arbetsgivare har varit att jag fått arbeta med varierande och mycket mångsidiga arbetsuppgifter genom åren, och jag har bytt jobb med jämna mellanrum – ungefär vart femte år. Den här variationen har hjälpt mig att förstå vilka arbetsuppgifter jag vill ha i framtiden, vad som motiverar mig och var jag vill utvecklas.”
Efter sommarjobben började Sarianne studera och arbetade en tid inom den privata sektorn. Efter några år återvände hon dock till Helsingfors stad och var nöjd med sitt beslut:
”Det var fantastiskt att vara tillbaka i en bekant miljö, och oväntat nog träffades det gamla gänget från ungdomstiden igen och fortsatte att leva ett glatt liv tillsammans, som förr.”
Hennes karriär hos staden har gått från ekonomiadministration till ledarskapsuppgifter. Senare arbetade hon med arbetsvälmående och hon har nu arbetat inom HR i nästan 15 år.
Annika
Annikas karriär inom kommunsektorn började i hennes mammas fotspår på ett daghem, som barnskötare under somrarna. Efter gymnasiet tog hon ett sabbatsår och arbetade under tiden som postbud och telefonist för staden. Efter sabbatsåret började hon studera turism i Borgå, och fick sommarjobb inom området på stadens turistbyrå. Där inleddes hennes långa och mångsidiga karriär inom turism. Hon arbetade sig upp från turistinformatör till turistchef; en bana som pågick i över 20 år.
”I vuxen ålder blev jag sugen på att studera igen och avlade en yrkeshögskoleexamen som tradenom vid sidan av jobbet. Under studietiden växte mitt intresse för HR-frågor. Ett år efter examen annonserades en intern tjänst som rekryterare hos staden. Efter viss tvekan valde jag att söka, och blev glatt överraskad när jag fick jobbet”, berättar Annika.
Trots att övergången från turism till HR kändes som ett stort steg utanför bekvämlighetszonen, har Annika i efterhand varit mycket nöjd:
”Det är bra att utmana sig själv ibland – man kan upptäcka nya sidor hos sig själv och få möjlighet att utvecklas och se sitt arbete med nya ögon.”
Meningsfullt arbete och arbetsliv
Båda har samlat många minnesvärda erfarenheter under åren, men det som varit allra viktigast för både Annika och Sarianne är känslan av att ha utfört ett meningsfullt arbete.
Annika
”Arbetsgivarens värderingar – tillsammans, med respekt för varandra, modigt och ansvarsfullt – stämmer väl överens med mina egna. Inom offentlig sektor har jag upplevt att jag gör ett meningsfullt arbete – jag får vara en del av ett stort pussel där varje bit är viktig”, reflekterar Annika.
Hon ser sitt arbete med rekrytering som betydelsefullt, då det hjälper chefer att hitta bra medarbetare och visar upp staden som en attraktiv arbetsgivare. Att engagera unga i offentlig sektor känns särskilt givande.
Sarianne
Sarianne arbetade i åtta år i ett team för arbetsvälmående, där frågor om personalens välbefinnande och arbetarskydd var centrala varje dag. Det ser hon fortfarande som ett av sina finaste uppdrag – det hade stor inverkan både på individ- och organisationsnivå.
Dessutom minns hon de fem åren som kanslinotar och ekonomisekreterare (på ”högsta ort”), som en viktig period för sin egen utveckling:
”Det var stort att själv få se hur beslutsfattandet i en så stor stad fortlöper – från förberedelse till beslut, i stadsstyrelse och fullmäktige.”
Även det nuvarande jobbet ger mycket, eftersom Sarianne känner att hon kan bidra till att unga, under det sex månader långa praktikprogrammet Helsinki Trainee, får en bild om hur en bra introduktion fungerar – och viktiga färdigheter inför framtida arbetsliv.
Jag stannar – för att jag trivs
Vad har fått Annika och Sarianne att stanna kvar hos sin kommunala arbetsgivare så länge? Det finns många skäl.
Sarianne
Att trivas i staden har möjliggjorts av känslan om utvecklingsmöjligheter, yrkesmässig tillväxt och flexibel kompetensutveckling. Sarianne anser att Helsingfors stad är en trygg och rättvis arbetsgivare.
För henne har det varit särskilt viktigt att få ägna sig åt sina uppgifter fullt ut – det leder till bättre kvalitet.
Balansen mellan arbete och övriga livsområden har också fungerat väl genom åren, även när hon har studerat till både tradenom inom HR och ledarskap, samt avlagt en specialyrkesexamen i ledarskap vid sidan av arbetet.
Det bästa med jobbet, enligt Sarianne, är att tillsammans med teamet få planera och utveckla olika frågor. Att arbetet ger konkreta resultat och att hon får vara sig själv, är också viktigt. Hon berömmer sin arbetsgivare för att tydligt satsa på medarbetarupplevelse och arbetsvälmående.
Annika
Att ha stannat kvar hos samma arbetsgivare har för Annika inte inneburit att hon haft samma arbetsuppgifter år efter år:
”En stor arbetsgivare har gjort det möjligt för mig att byta inriktning, jag har fått arbeta i många olika roller – men alltid hos samma välbekanta arbetsgivare. Uppgifterna har varit varierande, jag har fått chansen att utvecklas och att utveckla mitt arbete och mina arbetsmetoder”, berättar hon.
Hon upplever också att hon kunnat dra nytta av tidigare erfarenheter i sitt nuvarande rekryteringsarbete.
Det bästa med jobbet är, enligt Annika, en fungerande arbetsvardag, trevliga kollegor, god laganda, varierade arbetsuppgifter och en bra närmaste chef. Arbetsgivaren är stabil, positivt inställd till utbildning och har en rättvis och avslappnad arbetskultur.
Att kunna utveckla sin kompetens är något Annika värdesätter högt:
”Det är viktigt att hålla sig uppdaterad, utvecklas och utbilda sig. Det ökar trivseln på jobbet och motiverar – det är en av de viktigaste faktorerna till att jag stannat kvar hos samma arbetsgivare så länge.”
Som vi fått ta del av här, erbjuder kommunsektorn många möjligheter att arbeta inom olika områden, utvecklas i karriären och trivas i en meningsfull arbetsgemenskap. Liknande berättelser finns över hela Finland – från kommuner i olika storlekar, och med olika uppdrag.