Skip to main content
Lediga jobb Arbetsgivarna Meny
  • Hur identifierar och uttrycker man sin kompetens? This article was published 30 september 2024, 10:23

    Alla har säkert någon gång kämpat med att skriva sitt CV eller en jobbansökan och funderat på hur man bäst beskriver sin kompetens och sina egenskaper för en arbetsgivare.

    Det kan vara så att utmaningen inte bara ligger i att uttrycka sig, utan även i att identifiera sina egna styrkor och färdigheter. I denna artikel går vi igenom olika sätt att identifiera och uttrycka sin kompetens och sina styrkor.

    Alla har kompetens

    Alla känner till sin utbildnings- och arbetslivserfarenhet, och det är oftast det lättaste att lägga till i sitt CV. Kompetens finns dock i många former och på många nivåer – har du till exempel funderat djupare på den kunskap och de praktiska färdigheter du har samlat på dig under dina studier och anställningar, eller kanske hur dina fritidsintressen eller din personlighet påverkar ditt arbete?

    Utbildning. Oavsett om du har genomgått en mycket praktisk eller teoretisk utbildning, lär sig alla både teoretiska och praktiska saker under sina studier inom sitt område. Om utbildningen har varit mycket teoretisk, kan det vara att du till exempel kan se helheter och orsakssamband på ett sätt som bygger på forskningsbaserad kunskap. Om utbildningen däremot har varit mycket praktisk, kan det vara att du redan under studierna har samlat på dig praktisk erfarenhet av arbetsuppgifter inom ditt område.

    De flesta utbildningar innehåller också till exempel olika workshops och grupparbeten. Även om dessa är enskilda, kortvariga tillfällen, kan man lära sig viktiga arbetslivsfärdigheter som teamwork, kundansvar, projektledning, resursplanering osv.

    Arbetslivserfarenhet. Arbetslivserfarenhet är lätt att strukturera i ett CV. Kom dock ihåg att din kompetens inte är statisk eller begränsad till din befattning. Har du till exempel någonsin listat alla arbetsuppgifter – både praktiska och till exempel expertuppgifter – som din arbetsbeskrivning innehåller? Det är alltid bra att förklara sin arbetslivserfarenhet, kortfattat i CV:t, mer utförligt i jobbansökan eller till exempel på LinkedIn.

    Den kompetens du har samlat på dig under dina anställningar bör inte heller begränsas strikt till din arbetsbeskrivning. Har du till exempel lett ett team eller föreslagit förbättringar till ledningen? Organiserat fritidsaktiviteter på arbetsplatsen? En bra fråga att ställa sig själv: Vilka saker har mina kollegor kommit till mig för att få råd eller insikt om?

    Kurser m.m. Har du deltagit i olika kurser för att utveckla din kompetens, antingen på ditt tidigare jobb, under dina studier eller på fritiden? Till exempel första hjälpen-kurs, hygienpass, truckkort, vidareutbildning och ledarskapsutbildning är exempel på sådana fina bevis på att du har velat utveckla din kompetens. Kom ihåg att berätta om dessa när du söker jobb och fundera också på hur de kan vara till nytta på din nya arbetsplats.

    Förtroendeuppdrag. Har du kanske varit med i styrelsen för din ämnesförening, varit skyddsombud på din arbetsplats, trakasseriombud, fadder eller föreningsaktiv? Förtroendeuppdrag finns i alla former, från fadderverksamhet i grundskolan. Vissa av dessa kan vara relaterade till dina studier eller arbetsliv, men i vissa fall kan du vara med bara för att det är en hobby eller som politisk aktivist.

    Oavsett vilken erfarenhet du har, är ett förtroendeuppdrag alltid ett förtroendeuppdrag. Sådan erfarenhet visar bland annat initiativförmåga, idérikedom, ansvarstagande och social kompetens.

    Hobbyer. Även i fritidsaktiviteter kan man lära sig viktiga arbetslivsfärdigheter, och deras betydelse är inte mindre bara för att man inte har lärt sig dem på jobbet eller i skolan. Har du till exempel varit med i någon hobbyverksamhet i flera år, vare sig det är sport, konst, hantverk eller teater? Då är du kapabel att långsiktigt engagera dig i din egen utveckling. Eller har du utövat någon lagsport? Då är du kapabel att arbeta i team och sträva efter gemensamma mål.

    Personliga egenskaper. Det är lätt att glömma att även personliga egenskaper, som personlighet och kommunikationsförmåga, kan vara uppskattade styrkor i arbetslivet. Fundera på vilka egenskaper du har fått positiva kommentarer om under ditt liv. Har du till exempel hört att du är lätt att närma sig, solig, en naturlig talare, bra på att lyssna, pålitlig eller tydlig? Dessa låter som egenskaper som en arbetsgivare knappast skulle ogilla hos en anställd.

    Det kan ibland vara svårt att se sin egen kompetens. Fråga därför din familj, dina vänner eller till exempel dina nuvarande kollegor vad de ser som dina styrkor. Du kan höra saker som du inte själv hade tänkt på!

    Språket har lösningar

    När du har kartlagt din kompetens, följer den svårare delen för många, nämligen att uttrycka sin kompetens. Oftast måste man uttrycka sin kompetens i jobbansökningar, men även till exempel CV och LinkedIn-profil innehåller sammanfattningar av din kompetens. Dessutom kan det vara att du gör en videoansökan eller deltar i en videointervju, där du måste uttrycka din kompetens framför kameran. Senast i den faktiska arbetsintervjun måste alla motivera sin kompetens ansikte mot ansikte med den potentiella arbetsgivaren. Hur ska man då berätta om sin kompetens?

    Var dig själv. Det är svårt att låtsas vara någon annan. Du kommer troligen att vara dig själv på det nya jobbet efter den första nervositeten, så varför låtsas vara något annat när du söker jobb? Det är naturligtvis alltid viktigt att tänka på vad man säger och hur. Den rekryterande arbetsgivaren kan dock vara van vid att känna igen om det du säger inte passar dig, även om de inte känner dig.

    Det behöver inte bli perfekt på en gång, åtminstone inte i fasen när du skriver jobbansökan, så skriv först ner beskrivningar av din kompetens som de först kommer till dig. Sedan kan du fundera på om det du har skrivit är lätt att förstå, grammatiskt korrekt och tillräckligt beskrivande på en praktisk nivå. Låter ditt resultat som dig eller konstlat? Använde du de termer du ville?

    Använd exempel. Det räcker inte att säga att du kan detta och är sådan. Oavsett om det är en jobbansökan eller intervju, måste du kunna motivera din kompetens. Lyckligtvis gör tillägget av motiveringar det lättare att uttrycka sin kompetens – du är inte bara beroende av enskilda termer. I CV:t är utrymmet mycket begränsat, så det kan vara att du inte kan förklara saker särskilt utförligt där. Ansökan är då platsen där du kan förklara din kompetens, vad du har lärt dig och dina färdigheter mer utförligt.

    Den bästa motiveringen är alltid praktisk och visar orsakssamband. Till exempel, om du har berättat i ditt CV att du har varit projektledare för ett utvecklingsprojekt på ditt tidigare jobb, kan du i din ansökan berätta att du har lärt dig hur projektplanering, resursplanering, genomförande och kommunikation fungerar i praktiken och samtidigt upplevt viktiga professionella framgångar både som individ och tillsammans med projektteamet.

    Om du säger att du är noggrann, berätta att det betyder att det är viktigt för dig att alltid uppfylla kvalitetskraven i ditt arbete utan att det påverkar effektiviteten i ditt arbete. Om du anser att din teoretiska kunskap från din utbildningsbakgrund är till nytta i det nya jobbet, berätta hur det kan visa sig i det dagliga arbetet, till exempel genom att du noggrant går igenom instruktioner och inte drar förhastade slutsatser utan att ha fått en helhetsbild av situationen.

    Undvik klichéer. Att sticka ut i jobbsökningen kan vara särskilt utmanande i textform, eftersom det finns ett begränsat antal olika termer för de egenskaper som behövs i arbetslivet. I videoformat och till exempel i intervjuer är det lättare att sticka ut, eftersom du då bättre kan visa din personlighet och använda dina sociala färdigheter.

    Rekryterande personer kan dock hitta guldkornen bland textmassorna – vad sägs om att använda termen initiativrik istället för självinitierad eller att förklara denna egenskap med några ord, som att du aktivt söker mer ansvar. Eller istället för att säga att du är “allas vän”, varför inte säga att du har hört att du är lätt att närma sig och en viktig del av dina arbetsgemenskaper.

    Ett enkelt sätt att söka synonymer och alternativa uttryck idag är att sparra med AI! Du kan till exempel be ChatGPT:s gratisversion att generera olika alternativ för att uttrycka det du kämpar med. Du kan sedan välja de du gillar och anpassa dem så att de passar just dig.

    Ta också en titt på våra andra artiklar om jobbsökning, inklusive hur man skriver traditionella och video-CV:n och jobbansökningar samt hur man förbereder sig för arbetsintervjuer.

    Jobbsökningstips

    Mer om ämnen
    Likadana artiklar Tips för jobbsökning Visa allt
    Kuntarekry

    ​Kuntarekry erbjuder åt sökanden tusentals lediga jobb runtom i landet.

    Åt arbetssökande erbjuder vi lätta elektroniska redskap för jobb- och vikariatsökning samt information om hur det är att arbeta på kommunsektorn och välfärdsområdena.

    Åt arbetsgivarna – kommunerna, städerna, samkommunerna, kommunägda företag och välfärdsområdena – erbjuder Kuntarekry programvaru- och experttjänster som är ägnade åt såväl extern som intern rekrytering samt åt vikariehanteringen.

    Vår webbplats använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda tjänsten godkänner du användningen av cookies. Dataskyddsutdrag. Integritetsdeklaration. Tillgänglighetsrapport.

    Feedback om webbplatsen kan skickas till adressen: tuki@kuntarekry.fi eller form

    Öppna cookie-inställningar

    Grade Solutions Oy Grade Solutions Oy -logo

    Kuntarekry-tjänsten produceras av Grade Solutions.