Har du någonsin bett någon att vara din referens när du söker ett nytt jobb?
Rekommendationer används ofta i rekryteringar och att erbjuda referenser proaktivt är ett utmärkt sätt att sticka ut i ansökningsfasen. I denna artikel går vi igenom några grundläggande saker om rekommendationer.
Varför och när behövs referenser?
Arbetsgivare har olika rutiner för hur och i vilka rekryteringar de ber om referenser från sökande. Ofta ombeds man dock att lägga till referensens kontaktuppgifter i ansökningsformuläret.
Den rekryterande personen avgör från fall till fall om det är nödvändigt att kontrollera referenser genom att kontakta referensen. Referenser kontrolleras generellt sett mer i specialist- och ledarpositioner där ansvaret är stort. Referenser kan också vara avgörande i situationer där flera kvalificerade sökande är med i slutskedet av rekryteringen.
Att ge referensens uppgifter visar arbetsgivaren att du har stöd från andra människor som kan motivera varför just du bör väljas för tjänsten. Om du vägrar att ge referenser när de efterfrågas utan logiska skäl (som att du ännu inte har arbetslivserfarenhet), kan rekryteraren misstänka att du inte har varit en bra anställd på dina tidigare arbetsplatser.
Du bör också lägga till dina referensers kontaktuppgifter i ditt CV. På så sätt visar du initiativförmåga att ge referenser i rekryteringar där referenser inte efterfrågas i första ansökningsfasen, och där det är möjligt att bifoga ett separat CV. Eftersom CV:t dock är tänkt att vara ett ganska kortfattat dokument, bör du inte lista alla dina referensers kontaktuppgifter om du har flera. Ibland efterfrågas referenser först till exempel från de som valts ut för intervju.
Rekommendationer på LinkedIn
På LinkedIn finns också funktionen “Rekommendationer” som möjliggör att permanenta rekommendationer lämnas på andras profiler. Du kan därför be dina referenser att skriva sina rekommendationer även på din LinkedIn-profil. En LinkedIn-rekommendation är ett lågt tröskel sätt att be till exempel tidigare eller nuvarande samarbetspartners eller kollegor att lämna en rekommendation på din profil, eftersom dessa inte innehåller kontaktuppgifter och därför inte leder till att rekryterare kontaktar dem.
Kom också ihåg att själv vara aktiv med att lämna rekommendationer till andra, så kan du få rekommendationer tillbaka utan att ens be om det!
Vem kan vara referens?
Det viktigaste när det gäller att skaffa referenser är att du själv är aktiv och ber om referenser. Vanligtvis är din nuvarande eller tidigare chef referens – någon som har sett hur du arbetar både självständigt och som en del av ett team. En referens kan dock också vara till exempel en kollega som du har arbetat nära med eller som kanske har introducerat dig till den aktuella uppgiften. Om du har arbetat i en ledande position kan även en underordnad vara referens gällande din ledarskapskompetens.
Om du ännu inte har mycket arbetslivserfarenhet eller av någon anledning inte hittar en lämplig referens från arbetslivet, kan du överväga om du har haft en ansvarsfull roll på fritiden, till exempel inom förenings- eller hobbyverksamhet. En föreningsordförande eller en lagtränare kan vara en utmärkt referens gällande din arbetsmoral och personlighet.
En referens räcker, men fler skadar inte – vem du känner och vad som sägs om dig kan ha betydelse i rekryteringar. Det beror också ofta på rekryteraren om en eller flera referenser efterfrågas. Enligt god praxis bör du dock alltid be om tillstånd innan du ger referensens kontaktuppgifter i samband med rekryteringen, så att referensen vet att förvänta sig kontakt från rekryteraren.