Du har säkert någon gång hört någon berätta att de fått ett jobb genom sina nätverk. Var finns dessa nätverk egentligen och kan man skaffa dem på något sätt?
De flesta människor har bredare nätverk än de själva först inser. Det är också möjligt och rekommenderat att bygga sina nätverk genom åren, redan från de första sommarjobben. Sociala medier, särskilt LinkedIn, är idag en av de viktigaste kanalerna för nätverkande och för att underhålla sina nätverk. Låt oss titta närmare på hur man kan använda nätverk och sociala medier i sin jobbsökning.
Nätverk
Närstående och bekanta. Även om du inte har någon arbetslivserfarenhet, har du troligen åtminstone några personer i din närmaste krets. Många börjar sin karriär genom att skaffa ett sommarjobb till exempel på en förälders eller en bekants arbetsplats.
Din närmaste krets kan dock spela en viktig roll även senare i din karriär – personalen får ofta information om lediga jobb innan allmänheten, och det är vanligt att tipsa sina närstående och bekanta om dessa. Det är alltså bra att hålla koll på vilka arbetsplatser dina närstående och bekanta arbetar på, så att du också kan be om information om en arbetsgivare som intresserar dig och kanske lättare få in en fot i dörren.
Fritidsaktiviteter. Även om fritidsintressen ofta inte har så stor betydelse i jobbsökningen, kan du skapa viktiga kontakter genom dem under hela ditt liv. Till exempel kan en tidigare tränare eller lagkamrat dyka upp när du söker ett nytt jobb.
Förutom fritidsintressen kan även olika förtroendeuppdrag eller förenings-/organisationsaktivitet skapa breda nätverk med likasinnade människor. Sådan verksamhet är ofta också ett bra tillägg i ditt CV.
I arbetslivet och jobbsökningen är rekommendationer ganska betydelsefulla, oavsett hur väl personen som rekommenderade dig eller nämnde dig för sin chef faktiskt känner dig.
Studiekamrater. Särskilt när du studerar på yrkesskola och högre utbildning är det bra att komma ihåg att dina studiekamrater kan bli dina framtida kollegor eller till och med arbeta i positioner inom samma bransch där de beslutar om att anställa nya medarbetare. Genom att lära känna särskilt studiekamrater inom ditt eget område, men även inom andra områden, kan du få en permanent kontakt via sociala medier med personer som kan ge dig nya möjligheter i framtiden.
Kollegor och chefer. Få människor stannar idag på samma arbetsplats under hela sin karriär. Kom ihåg att även andra medlemmar i ditt arbetslag kan byta arbetsplats någon gång och kanske flytta till en arbetsplats som också kan intressera dig vid något tillfälle. Genom att skapa en bra förtroenderelation med din chef kan du också säkerställa att du får bra rekommendationer när du söker ett nytt jobb.
Utbildningar och evenemang. Om du har möjlighet att delta i utbildningar och evenemang som anordnas av till exempel din studentorganisation, arbetsplats eller annan organisation, prova gärna att delta i dessa. Förutom den faktiska kunskapen och erfarenheten du får från tillfället är dessa utmärkta platser att träffa nya människor.
Mentorskap. Mentorskap är en metod där en mer erfaren person, mentorn, delar sin kunskap och erfarenhet med en mindre erfaren person, adepten. Samtidigt kan mentorn lära sig om sig själv och bredda sina perspektiv, till exempel om det yrkesområde som mentorskapet handlar om, genom att få ett fräscht perspektiv på saker och ting.
Många yrkesorganisationer och arbetsplatser erbjuder olika former av mentorskap som en del av utvecklingen av sina medlemmars och anställdas kompetens. Som adept kan du få extremt bra tips och insikter om din egen karriär genom mentorskap. Om du inte har tillgång till ett formellt mentorprogram kan du be en bekant person att vara din mentor. Mentorn behöver inte nödvändigtvis vara från samma område och mentorskapet kan ske mycket lättsamt, till exempel genom distansmöten en gång i månaden.
Kom ihåg att dina nätverk kan vara bredare än du tror och att de också kan växa på många sätt!
Sociala medier
Arbetsgivare och jobbsökande på sociala medier. De flesta arbetsgivare har redan lärt sig att det är värt att berätta om lediga jobbmöjligheter där jobbsökande också finns – och idag innebär det sociala medier. På sociala medier delas både information om lediga jobb och även information om den egna organisationen som arbetsplats. Du kan alltså kanske också lära känna arbetsgivare på samma plats som du får information om jobb, precis som på kuntarekry.fi.
Som jobbsökande är det dock bra att komma ihåg att arbetsgivaren inte alltid vet hur man riktar sitt budskap till rätt målgrupp, så du kan inte bara vänta på att alla möjligheter ska komma till dig när du bläddrar igenom nyhetsflödet på sociala medier.
Du kan också aktivt använda sociala medier själv för att maximera de jobbmöjligheter du stöter på. Naturligtvis är den viktigaste kanalen för jobbsökning olika jobbsökningssidor, som kuntarekry.fi, där lediga jobb publiceras. Informationen kan dock lätt drunkna i mängden och till exempel sista minuten sommarjobb eller så kallade återbudsplatser kanske du inte vet hur du ska leta efter om de inte också annonseras på sociala medier.
LinkedIn. LinkedIn är den största enskilda sociala mediekanalen som används i rekrytering och jobbsökning. På LinkedIn delas saker som till exempel på Facebook, men främst relaterade till arbetslivet och till en något bredare publik. Plattformen innehåller också en intern “Jobs”-sektion där arbetsgivare kan annonsera sina jobb och jobbsökande kan bläddra bland dem.
Naturligtvis kräver LinkedIn också nätverk. Det är dock lätt för alla att komma igång genom att skapa en egen profil (som är som ditt sociala CV) och lägga till sina närstående och bekanta som kontakter. På LinkedIn är tröskeln för nätverkande inte alls lika hög som till exempel på Facebook, som är en mycket mer personlig plattform.
På LinkedIn kan och bör du skicka kontaktförfrågningar till alla medlemmar i ditt nätverk, och varje gång du träffar nya människor vars arbetsprofil kan vara till nytta eller glädje för dig i framtiden, skicka dem en kontaktförfrågan. På så sätt växer ditt LinkedIn-nätverk gradvis över tid och du får också se fler användbara diskussioner. På LinkedIn kan och bör du också följa arbetsgivare som intresserar dig för att se deras inlägg.
Andra kanaler. Om du är intresserad av en viss arbetsgivares jobbmöjligheter, följ gärna alla deras sociala mediekanaler eller åtminstone kolla vilken typ av innehåll de delar på vilka kanaler. Du kanske till exempel märker att den arbetsgivaren brukar dela information om lediga jobb på Facebook eller Instagram istället för LinkedIn.
Marknadsföring av lediga jobb kan idag dyka upp i nästan alla sociala mediekanaler – särskilt med ökningen av videoinnehåll är till exempel TikTok en viktig rekryteringskanal för olika aktörer, särskilt under sommarrekryteringar när man vill nå unga.
Du kan fundera på lämpliga kanaler och målgrupper baserat på vilken typ av jobbsökande du representerar, vilka kanaler de arbetsgivare som intresserar dig använder och vilken typ av innehåll som delas där.
Genom att följa Kuntarekry på LinkedIn, Facebook, Instagram, X och TikTok får du enkelt information om intressanta jobb, arbetsgivare och aktuella frågor relaterade till jobbsökning!
Var aktiv. På sociala medier räcker det inte med att bara vara närvarande, utan du måste också vara aktiv för att uppnå dina mål. Du kan till exempel dela dina tankar om arbetslivsrelaterade teman eller göra en egen jobbannons på LinkedIn för att bli uppmärksammad. Du kan också närma dig arbetsgivare via sociala medier genom att kommentera deras inlägg eller skicka ett privat meddelande där du vänligt frågar om framtida jobbmöjligheter.
Du kan också följa olika hashtags som är relaterade till jobbsökning. Du behöver alltså inte nödvändigtvis följa många olika sidor och aktörer, utan du kan söka efter en viss hashtag på plattformens allmänna sökning och sedan se alla inlägg som är relaterade till den.
Naturligtvis använder inte alla hashtags, så med denna metod kan du missa något. Men till exempel #sommarjobb, #rekrytering och liknande är mycket vanliga och genom att prova olika sökord hittar du säkert mycket användbart innehåll.
För att sticka ut i jobbsökningen bör du alltså använda sociala medier som namnet antyder – genom att vara social!