Skip to main content
Meny
  • Jobb
  • HR-controller

    Sök före 18.1.2026 kl. 23:00

    Sök nuAdd to favorites

    Vill du vara med och stärka Jomala kommuns löne- och personaladministrationen? Vi inrättar nu en ny tjänst som HR-controller.

    Jomala kommun är en växande kommun med snart 6000 invånare och över 300 anställda. För att stärka kvaliteten, effektiviteten och servicen inom löne- och personaladministrationen inrättar vi nu en ny tjänst som HR-controller. Tjänsten är en del av en omstrukturering där vissa processer som tidigare hanterats inom ekonomikansliet flyttas till HR-funktionen. Syftet är att skapa tydligare ansvar, modernare arbetssätt och bättre intern service gentemot chefer, medarbetare och ledning.

    Som HR-controller har du ett övergripande ansvar för kommunens löneprocesser och HR-administrativa system. Du är organisatoriskt underställd personalchefen, rapporterar direkt till denne och fungerar som ett operativt och administrativt stöd i personalchefens arbete.

    I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:
    - ansvara för och samordna kommunens löneprocesser
    - handleda och stödja löneräknarna i det dagliga arbetet
    - säkerställa att löner betalas ut korrekt och i rätt tid
    - arbeta med personal- och lönerelaterade underlag till budget, bokslut och uppföljning
    - ansvara för rapportering till inkomstregistret och andra myndigheter
    - utveckla, dokumentera och förenkla rutiner, anvisningar och processer
    - fungera som stöd till chefer i frågor som rör löneprocesser och system
    - bidra till förbättrad intern service genom tydliga, begripliga och fungerande administrativa rutiner
    - vid behov assistera och vikariera personalchefen vid kortare frånvaro

    En viktig del av tjänsten är att Jomala kommun inom kort ska upphandla ett nytt lönesystem och ett nytt HR-system i samarbete med ÅDA och andra kommuner. Du kommer att vara aktivt involverad och ha en central roll i kartläggning av behov, upphandling, implementering och utbildning av användare.

    Arbetet sker till stor del självständigt och vi ser därför att du är en självgående person som är van att jobba på egen hand, inte räds att fatta beslut inom delegerade områden och med förmågan att komma överens och kommunicera med andra människor. Du kommer att samarbeta med ett stort antal personer och behöver ha god social kompetens och förmåga att kommunicera framgångsrikt med chefer och medarbetare med olika bakgrund och arbetssätt.

    Behörighetskrav för tjänsten är lämplig högskoleexamen eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi tror dessutom att du har:
    - erfarenhet av löneadministration och löneprocesser
    - god förståelse för redovisning och lagstiftning kopplade till lön
    - erfarenhet av arbete i lönesystem (t.ex. Pedago) och/eller HR-system
    - god administrativ förmåga och systemförståelse
    - erfarenhet av systemupphandling eller systembyte

    Lönen är enligt kollektivavtal AKTA lönepunkt 01ASI040 och är för närvarande 4010 euro per månad. Till detta kommer eventuella erfarenhets- och individuella prestationsbaserade tillägg. Tjänsten utgör en ordinarie heltidstjänst med tillträde snarast enligt överenskommelse.

    Jomala kommun ligger nära Mariehamns stad och erbjuder både urbant boende och boende av mer landsbygdskaraktär. Servicen i kommunen och närområdet är god. För dig som väljs till tjänsten kan kommunen vid behov hjälpa till med kontakter för att komma till rätta på Åland. Har du någon i din familj som också skulle vilja flytta till Åland hänvisas till www.ams.ax där man kan hitta andra lediga jobb på Åland. På alandliving.ax finns mer information om livet på Åland.

    https://www.jomala.ax/

    Ansökan sker genom kuntarekry: https://www.kuntarekry.fi/se/jobbar/hr-controller-695383/

    Vid frågor, vänligen kontakta personalchef Jesper Strandvik på tfn (0)18 329 144 eller e-post jesper.strandvik@jomala.ax alternativt kommundirektör Christian Dreyer på (0)18 329 126 eller e-post christian.dreyer@jomala.ax

    Jomala kommun, Centralförvaltningen

    Jomala kommun är en tillväxtkommun, där landsbygdens lugn kombineras med stadens bekvämligheter. Kommunen är till ytan den näst största kommunen på Åland och den snabbast växande kommunen sett till invånare.

    På arbetsplatsen Jomala kommun strävar vi efter att de anställda ska känna arbetsglädje, engagemang och stolthet för sitt yrke. Det uppnås genom delaktighet, respekt och ett aktivt ansvarstagande hos kommunens anställda. Jomala kommun är en arbetsplats som välkomnar mångfald.

    I Jomala kommun är beslutsvägarna korta och du har möjligheten påverka invånarnas vardag positivt genom ditt arbete. Jomala kommun ska vara en attraktiv arbetsplats, en arbetsplats vi går till med glädje.

    Godbyvägen 448

    Jomala 22

    Visa organisation
    Jomala kommun, Centralförvaltningen
    Jomala kommun
    69538323.12.2025 kl. 00:15 - 18.1.2026 kl. 23:00Fast anställningEnligt överenskommelseAKTA lönepunkt 01ASI040, för närvarande 4010 euro per månad
    Sök nuAdd to favorites
    Jobbsammanfattning Jomala kommun, Centralförvaltningen
    Jomala kommun
    69538323.12.2025 kl. 00:15 - 18.1.2026 kl. 23:00Fast anställningEnligt överenskommelseAKTA lönepunkt 01ASI040, för närvarande 4010 euro per månad