Siirry pääsisältöön
Muista liikkua myös etätöissä

15.4.2024 11:32

Toiset ovat tehneet etätöitä jo pitkään, toisille se voi olla uuden työn mukanaan tuoma etu.

Etätöissä on omat hyvät ja huonot puolensa, ja osalle ne sopivat paremmin kuin toisille. Etätöissä voi kuitenkin herkästi käydä ihan jokaiselle niin, että arjen huomaamaton hyötyliikunta jää vähemmälle.

Kotona työskennellessämme istumme monta tuntia koneen ääressä ja taukoja tulee usein pidettyä vähemmän kuin työpaikalla. Kävelyt työpaikan kahvihuoneeseen ovat vaihtuneet muutaman metrin matkaksi kotikeittiöön. Kotona työskennellessä työmatkaa ei ole, jolloin aikaa säästyy, mutta myös liikunta vähenee. Usein työmatkoilla tulee harrastettua hyötyliikuntaa erilaisissa siirtymissä, vaikka käyttäisikin autoa tai julkisia kulkuneuvoja. Ja juuri hyötyliikunta on sitä huomaamatonta, mutta niin hyödyllistä liikuntaa.

Löydä aika liikkumiselle ja muista tauot

Istuessasi koko päivän pyri saamaan edes jonkin verran liikettä mukaan niin työskentelyysi kuin taukoihisi. Pienikin taukojumppa saa veren kiertämään paremmin, jolloin myös ajatus lähtee luistamaan selkeämmin ja työnteko muuttuu tehokkaammaksi. Aloita vaikka hartioiden, käsien ja niskan pyörittelyllä ja pyri tekemään taukojumpasta itsellesi rutiini. Tätä helpottamaan on olemassa useita maksuttomiakin sovelluksia, jotka voivat auttaa muistamaan taukojumppaamisen.

Olisiko sinulla kenties mahdollisuus osallistua palavereihin kävelyltä käsin kuulokkeet päässä tai voisitko kahvitauolla tehdä pienen happihyppelyn? Raitis ilma virkistää ja jo lyhytkin reippailu tuo lisää virtaa. Kokeile myös seisomatyöpistettä, mikäli sinulla on siihen mahdollisuus. Kiinnitä myös huomiota ryhtiisi ja ergonomiseen työasentoon, työskentelit sitten seisten tai istuen.

Pidä työpäivät normaalin pituisina ja muista pitää taukoja. Tauot usein meinaavat jäädä etätöissä vähemmälle, mutta yhtä hyvin voit juoda kahvikuppisi ns. vapaa-aikatilassasi esimerkiksi lehteä selaillen kuin sen tekisit toimistollakin. Jooga tai venyttely on myös yksi hyvä tapa hieman herätellä kroppaa tauolla tai miksei palaverin aikanakin.

Kun pysyy aktiivisena työpäivän aikana, on myös työpäivän jälkeen helpompi jatkaa muihin päivän askareisiin. Usein liikunta myös rentouttaa ja vapauttaa, mikä voi johtaa uusiin ideoihin ja ratkaisuihin – kokeile siis pientä liikkumis- tai ulkoiluhetkeä, mikäli olet jumissa jonkun ajatustyön kanssa!

Lisää tästä aiheesta
Lue lisää aiheista
Työelämä Näytä kaikki
Pikalinkit
Suosituimmat maakunnat Uusimaa Varsinais-Suomi Pohjois-Pohjanmaa Pirkanmaa Pohjois-Savo Näytä kaikki
Suosituimmat kunnat Turku Oulu Espoo Lahti Jyväskylä Näytä kaikki
Suosituimmat ammattialat Opetus- ja kulttuuriala Terveydenhuoltoala Hallinto- ja toimistotyö Sosiaaliala Tekninen ala Näytä kaikki
Suosituimmat tehtäväalueet Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat Varhaiskasvatuksen muut tehtävät Lähi- ja perushoitajat Aineenopettajat ja lehtorit Luokanopettajat Näytä kaikki
Sivun tiedot
Kuntarekry Kuntarekry-logo

Kuntarekrystä löytyy tuhansia avoimia työpaikkoja kaikkialta Suomesta.

Työnhakijoille tarjoamme työvälineet työpaikkojen, sijaisuuksien ja keikkatöiden hakemiseen sekä tietoa työskentelystä kuntaorganisaatioissa ja hyvinvointialueilla.

Työnantajille - kunnille, kaupungeille, hyvinvointialueille, kuntayhtymille ja kuntien omistamille yrityksille - tarjoamme rekrytoinnin ohjelmisto- ja asiantuntijapalveluja, jotka sopivat ulkoiseen ja sisäiseen rekrytointiin sekä sijaisuuksien hallintaan.

Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön. Katso palvelun tietosuojaseloste, tietosuojalauseke sekä saavutettavuusseloste.

Palautetta sivustosta voit lähettää osoitteeseen: tuki@kuntarekry.fi tai lomakkeella.

Eväste-asetukset

Löydät meidät myös täältä:
Grade Solutions Oy Grade Solutions Oy -logo

Kuntarekry-palvelun tuottaa Grade Solutions Oy.