1.1.1970 02:00
Jos kesätöitä on takana pari viikkoa, olet ehkä jo saanut palautetta. Palautteen antaminen normaali käytäntö työelämässä, eikä se missään nimessä tarkoita mitään kielteistä.
Palaute on yksinkertaisesti keino kertoa työntekijälle, missä hän on onnistunut ja missä hän voisi kenties ehkä parantaa. Ja se jos mikä on hyödyksi tulevassa työelämässä.
Monesti kesätyöntekijän palaute annetaan työtehtävien lomassa kiitoksena, kehuna, ohjeena tai neuvona. Varsinainen palautekeskustelu on erikseen varattu keskusteluhetki työnantajan ja työntekijän kesken. Sille varataan erikseen aika ja tarkoitukseen sopiva, rauhallinen paikka.
Jos olet koko kesän töissä, voisi sinulla olla kaksi varsinaista palautekeskustelua: toinen työjakson puolivälissä ja toinen jakson päättyessä. Ensimmäisen keskustelun jälkeen sinulla on mahdollisuus muuttaa tapaa työskennellä, jos työnantajalta tulee siihen toiveita. Ole myös itse aktiivinen keskustelussa: kysele ja pyydä kommentteja. Ne hyödyttävät tulevissa kesätyötehtävissä ja ylipäänsä työelämässä.
Palautekeskustelu toimii myös toisin päin. Voit kertoa esimiehellesi, jos sinulla on pulmia työtehtävien suorittamisessa, niille ei ole riittävästi aikaa tai varusteissa on toivomisen varaa. Ole tässä aktiivinen, sillä voit vaikuttaa niin omaan työhösi kuin tulevien kesätyöläisten työskentelyyn.