28.9.2023 13:11
Mari Pirkkala toimii rehtorina ja opinto-ohjaajana Rautalammin ratsastuspainotteisessa lukiossa, jossa oppilaita on noin 100 ja henkilökuntaa 14. Rautalammilla Mari on työskennellyt vuodesta 2018 alkaen. Tuolloin hän aloitti työt opinto-ohjaajana perusopetuksessa ja lukiossa. Seuraavana vuonna hän aloitti vararehtorin tehtävät ja nyt työnkuva on muuttunut lukion rehtorin tehtäviin. Marilla on takana pitkä ura sivistysalalla, ja hän on edennyt vuosien saatossa tehtävästä toiseen.
Opiskelu töiden ohella on tullut Rautalammin lukion rehtorille tutuksi. Peruskoulun jälkeen Mari hakeutui opiskelemaan ravitsemustyöntekijäksi ammattikouluun. Tuolloin tavoitteena oli päästä nopeasti kiinni työelämään. Nuoren naisen ajatukset kuitenkin muuttuivat melko pian, ja tuolloin alkoi opintopolku lukiosta ammattikorkeakouluun ja myöhemmin maisteriopintoihin asti. Kipinä sivistysalaa kohtaan syttyi koulunkäyntiavustajan tehtävistä. ”Olin ensimmäisenä päivänä töissä koulunkäyntiavustajana peruskoulussa ja totesin että tämä on niin minun juttu, ja siitä aloin opiskella. Opiskelin töiden ohessa kaikkiaan 14 vuotta. En olisi yläasteella koskaan uskonut, että työskentelisin joku päivä lukion rehtorina”, Mari kertoo.
Monipuolinen työ hyvässä työyhteisössä
Mari aloittaa normaalisti työpäivät jo kotona aamukahvin lomassa. Tässä kohtaa käydään läpi sähköpostit ja ajankohtaiset asiat sekä kartoitetaan tulevan työpäivän tilanne. Työpäivä käynnistyy koululla tavallisesti 8–9 aikoihin opettajan huoneella, jossa tavataan opettajia ja vaihdetaan kuulumiset ennen oppituntien alkua.
Rehtorina Marilla on paljon hallinnollisia ja taloudellisia tehtäviä sekä Rautalammin lukion pedagoginen vastuu. Päiviin mahtuu siis monen monta sähköpostia, kokousta ja päätösten toimeenpanoa. Pääsääntöisesti Marin työpäivät koostuvat opiskelijoiden ja henkilökunnan tapaamisista, erilaisista hankkeista, opiskeluhuoltoon liittyvistä tehtävistä sekä kunta- ja verkostoyhteistyöstä. Rautalammin lukio tekee yhteistyötä muun muassa Vesannon ja Suonenjoen lukioiden kanssa.
”Rautalammin lukiossa on hyväntuulinen ja välittävä meininki”
Työn parhaiksi puoliksi Mari nostaa opiskelijat ja koulun henkilökunnan. Työilmapiiri on positiivinen ja jokaisesta yhteisön jäsenestä välitetään, oli kyseessä opiskelija tai työntekijä. ”Meillä on huikea porukka täällä seinien sisällä, joka arvostaa ja tukee toisiaan. Välitetään toisistamme ja jokainen saa olla sellainen kuin on. Täällä ei yritetä puristaa ihmisiä samaan muottiin vaan ymmärretään, että olemme erilaisia keskenämme”, hän sanoo.
Mari on pitänyt pienestä pitäen asioiden organisoinnista ja järjestämisestä. Rehtorin työssä hän pääsee suunnittelemaan ja kehittämään esimerkiksi uusia toimintatapoja ja tekemään yhteistyötä muiden kanssa, joka on Marille hyvin luontaista. Rehtorin ja opinto-ohjaajan työssä tehtävää on paljon, ja siksi ajankäytön tehokas organisointi onkin tärkeää.
Mari nostaa esiin, että koululla on kaikkien kesken hyvä ilmapiiri. Tämä on ilmennyt myös erilaisten ilmapiirikyselyiden kautta, jota on toteutettu henkilökunnan lisäksi opiskelijoille. ”Ajattelen, että työilmapiiriä oppilaitoksessa ei koskaan muodosta vain opettajat tai henkilökunta, vaan se tulee siitä koko talosta ja se on hyvä luoda yhdessä.”
”Olemme valinneet yhdessä suuntaviivat mihin tähtäämme ja mitä pidämme tärkeänä. Sitten niiden kanssa mennään eteenpäin. Ideoita saa vapaasti esittää ja kaikkia kuunnellaan.”
Pienessä kunnassa voi rakentaa oman näköisen urapolun
Rautalammin kunta on työnantajana erinomainen. Mari kokee, että on tullut kuulluksi ja on päässyt myös vaikuttamaan aidosti asioihin. ”Rautalammin kunta on erittäin hyvä työnantaja, varsinkin jos otetaan huomioon raamit talouden, sijainnin ja väestön kehityksen näkökulmasta, joissa kunta toimii”, Mari sanoo. Kunnalla on erittäin toimiva työterveyshuolto. Pienen kunnan etuna on myös se, että henkilöt on helppo tavoittaa ja saada henkilökohtaisesti kiinni. Plussana on myös kaunis ympäristö, jossa mieli ja silmä lepää.
Rehtorin työssä pääsee jatkuvasti haastamaan itseään ja kehittämään omaa osaamistaan. Työ haastaa näkemään koko Suomen koulutuksen tilanteen. Koulutuspolitiikkaa Mari seuraakin tiiviisti. Hän kokee, että on tärkeää pysyä kehityksen kärjessä ja olla tietoinen tulevaisuuden trendeistä. Verkostojen luonti on myös oleellisessa osassa rehtorin työtä. ”Tämä työ on antanut uskoa omaan tekemiseen. Tässä korostuu jatkuva kehittyminen ja tiedon hankinta. Aina voi parantaa esimerkiksi omia vuorovaikutus- tai johtamistaitoja”, Mari kertoo, miten nykyinen työ on auttanut ja haastanut kehittymään edelleen.
Rautalammin kunta tukee työnantajana hyvin työntekijöiden osaamisen kehittymistä ja uratavoitteita. Pienissä kunnissa urakehitys ja esimerkiksi alan vaihtaminen voi toimia hyvin yhdistämällä työt ja opinnot. ”Mielestäni pienet kunnat ovat hyviä paikkoja työskennellä omaa uraansa rakentavalle, vaikka vanhemmallekin ihmiselle, joka on vaihtamassa uraa. Pienemmässä kunnassa pystytään räätälöimään omia työtehtäviä ja vastuita opintojen sekä osaamisen karttuessa”, Mari nostaa esiin.
Tutustu Rautalammin kuntaan työnantajana sekä avoimiin työpaikkoihin alla olevasta painikkeesta.